Friday, August 27, 2010

Banyak masalah, ujian Tuhan?

Kadang-kadang banyak betul masalah orang yang aku terbaca atau dengar orang bercerita. Aku kadang-kadang tak boleh terima bila orang yang ada masalah tu cakap “Nak buat macam mana, nilah dugaan untuk aku.Allah tak uji kalau dia tak sayang” Macam annoying betul alasan tu.Memang,tak dinafikan setiap dari kita ada Qada’ dan Qadarnye. Tapi bila masalah itu sebenarnya boleh dielakkan dari awal, kenapa tak elak? Bila dah teruk nak cakap tu ujian Tuhan la?Banyak cantik jelita muka kau!

Contoh 1

Perempuan yang tersangkut dengan lelaki orang. Lepas tu gundah gulana sebab bini first tak restu nak dimadukan. Kemudian kecewa bukan kepalang sampai nak bunuh diri (aku hiperbola je bab nak bunuh diri ni..)

Pendapat aku : Kalau awal-awal dah tahu orang tu suami orang, kenapa nak rapat-rapat lagi..nape nak bercinta?kamu suka ke perempuan lain rapat dengan laki kamu? Mesti tak suka kan. Tak baik kacau rumahtangga orang taw. Contoh: dulu aku ada berkawan dengan seorang laki ni.Dia masih nak kontek-kontek aku walaupun dia baru kahwin.Mintak number baru aku,alamat la. Tapi sebagai seorang perempuan,aku paham apa perasaan bini dia.Jadi aku lost contact aje dengan lelaki tu.Lagipun aku rasa tak rugi lost contact dengan orang yang ada unsur-unsur miang ni.

Contoh 2

“Saya terpregnant.Lepas bagitahu bf saya,dia tinggalkan saya dan taknak bertanggugjawab.Saya rasa malu sangat,keluarga halau saya.Sekarang saya terpaksa buang baby dalam perut ni.Hidup saya memang banyak dugaan kan..?”

Pendapat aku : Sepatutnya dari awal lagi kau fikir sedalam-dalamnya,lelaki yang sentuh kau sebelum kahwin bermaksud laki tu apa? Mestilah dia cuma mahukan seks dari kau.Lelaki yang betul-betul baik takkan sentuh kita sebelum kahwin dan tolong sama menjaga kehormatan kita.

Contoh 3

“Saya sedih sangat.Dah berapa kali dia bawak perempuan lain balik rumah.(sambil nangis-nangis).Tapi dia taknak mengaku walaupun saya ada bukti dan saksi.Tapi saya masih sayangkan dia.Saya nak go on jugak dengan dia walau apa pun jadi.Takpe,ni dugaan Tuhan”

Pendapat aku : Ada jugak orang bengap macam ni.Haisyh tepuk dahi dengan orang macam ni.Bila suruh tinggalkan taknak pulak.

Contoh 4 dan contoh seterusnya : bolehlah ditafsir sendiri berdasarkan orang sekeliling,atau baca ruangan masalah dalam akhbar,majalah dan lain-lain.


Banyak masalah yang kita boleh elakkan sebenarnya.Dalam hidup ni kita kena bijak buat percaturan.Kalau dah tahu jalan yang kita ambil tu akan membawa kepada keburukan dan permasalahan, jangan lah ikut aje. Tanpa kita sedar,kita sendiri yang wujudkan masalah pada diri kita. Lepas tu nak anggap itu dugaan Tuhan.Jangan lah begitu. Cermin dulu sikap kita,pemikiran kita,cara kita handle life kita.

2 comments:

  1. Allah berikan kita ujian sbb dia sygkan kita...Allah nak kita egt dia selalu..kdg2 kita alpa dgn dunia....jd kita plu fikir positive apa yg berlaku...

    ReplyDelete
  2. ujian x ujian..sayang x sayang..yg penting jgn cari pasal.

    ReplyDelete

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...