Tuesday, December 29, 2015

Motivation: Fake It Until You Become It

Aku akui, untuk jadi seorang yang sentiasa positif dan bersemangat bukanlah mudah. Tipu lah kalau aku tak pernah rasa down kan. Perempuan paling bermasalah kalau kena PMS. Dia macam, tetiba lah rasa macam tak berguna pada masyarakat lah, rasa macam benci diri sendiri lah, rasa macam kenapa aku buruk ni? dan macam-macam lagi lah yang pelik-pelik..Good luck lelaki. Haha. Teruk betul sebenarnya sebab tu kita kena rajin baca atau dengar benda-benda yang bagi kita motivasi. Kalau aku rasa demotivated, aku selalunya akan baca buku self-help mahupun layan TED Talks. 

Yang masih tak familiar dengan TED talks ni. 
"TED is a nonprofit devoted to spreading ideas, usually in the form of short, powerful talks (18 minutes or less). TED began in 1984 as a conference where Technology, Entertainment and Design converged, and today covers almost all topics-from science to business to global issues."

Dalam banyak-banyak TED talks ni, ni salah satu yang aku paling suka. Pasal macam mana kita nak jadi lebih confident dengan diri kita. Body language memang penting. Sebab tu bila tengok mat salleh British, body language dia sangat beza dengan body language orang Melayu. Hence the reason kenapa orang Melayu mudah ditindas atau satu masa dahulu pernah dijajah. Well anyway, aku paling suka bila speaker dia advice suruh tukar persepsi "Fake it until you make it" kepada "fake it until you become it" 

Talk ni juga sesuai untuk student architecture especially bila nak buat presentation. Ni camne kita boleh improve diri kita untuk nampak lebih convincing bukan takut-takut. 


p/s: nak start download talks ni & burn atau save dalam hp. 

1 comment:

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...